21‏/11‏/2011

ردود الفعل الشعبية حول فعلة علياء ماجدة المهدي



بعد أن تخطت كل حدود الأخلاق والأعراف بنشرها لصورها العارية.. قام عدد من الشباب بعمل حملة على الفيس بوك تحت اسم ”
 الشعب يريد إعدام علياء ماجدة المهدي” .. وذلك تحت شعار” أنا مصري أصيل .. و مش هسمح بالعري تحت مسمى الحرية”…
ومنذ أمس فقط وحتى الآن يزيد عدد المشاركين في هذه الحملة ، والكل يجمع على أن هذه الفتاة يجب محاسبتها على ما فعلته لأنه تسيء للبنت المصرية ولكل المصريين ، ويجب إعدامها أو سجنها، حيث كانت التعليقات على الصفحة كالتالي:
– انا مش مع كلمه “اعدام” لان عقابها مايوصلش للدرجة دي بس أنا مع أن الكلمة نفسها تبقي رمز لشده العقاب فقط عشان غيرها من اللي يفكر يشوه صوره العرب والمصريين يفكر الف مره الفيس بوك بالنسبه لامثالها بقي آداه للشهره فقط لاغير وده اللي هي عاوزاه وعاوزه توصله ياريت الناس ماتتدهاش اهميه لانها اقل من التفكير فيها وياريت الناس تعرف ان الرخاص زيها كتير قوي فـ ياريت مانشهرهاش ونبوظ بيها الغالي
– لا حول ولا قوه الا بالله …ربنا يهدي ويشفي كل مريض يا رب
– يجب ان تعاقب بطريقة ان تشعر انها اذنبت وترجع وتتوب الى الله لا ان تعدم,فهي لم تزني ولم يثبت عليها اربع شهود
– انتم اعطيتوها ما تريد هي وأمثالها وهي غايتها الشهرة وانتم شهرتوا بيها يعني ساعدتوا في انتشار الموضوع اكثر ..وكان المفروض انكم ترفعوا فيها شكوا بالإباحية ونشر الفتنة من غير ماتكبروا الموضوع وهذا كله صب في مصلحتها … ربي يهدي الجميع
– انا شايفه ان لازم الناس دي تتحاسب عشان بعد شويه مش نلاقي كل البلد قلعت ربنا يستر علينا يارب سبحان الله ازي دي تبقي حريه ازي !!!
– مدام في حد وصل بالوقاحه لدرجه زي دي ويقول دي حريه يبقي عليه العوض بعد شويه هتلاقي 200000 حد عمل زيو ويبقي عليه العوض ومنو العوض
– يمكن عقابها بأقصى العقوبات غير الاعدام. يمكن أن يقتصر عقابها على عقاب الزانية.
– الله أكبر لسه فيك الخير يا شباب مصر
– انا لا اعتقد انها مصرية و الدليل انها علي اسم امها و هذا نهج اليهود
– حسبنا الله ونعم الوكيل .. ناس عندهم عقد وجايين يبرروا في تصرفاتهم باسم الحرية المتخلفة
– بس يا ريت الناس ما تفتكرش انه هذا هوا مسار الثورات وهادي هيا مطالب الثورات
– والله يا جماعة انا ف سنها تقريبا ونفسيتي تعبانة من ساعة ماعرفت موضوع ان ليها ناس بتأيدها وفي بنات بتعلن بكل حقارة وسفالة انها هتعمل زيها،،الموضوع موضوع هوية مجتمع الموضوع موضوع سمعة المصريات والشرف المصري اللي هيتلوث بأفعال من النوع ده،،عقيدة المجتمع بالكامل معرضة للخطر بسبب ا?ع?ن عن ا?لحاد بكل برود و الخطر مش في حادث معزول.. الخطر في فكرة ممكن تنتشر ويتكسر حاجز الحياء الجماعي بالتدريج ويجاهر بالفساد دي المصيبة،،بكرة ازاي تأمن على بنتك او اختك في مجتمع مجاهر بالفواحش انا مكتئب
– الله يلعنها ذي ماجابت اللعنه لاهلها واغضبت منها شعبها تمشي وتلف ودور علي شعب يلمها طلبت البغاء والرزيله وطلبها في قبرها عيون الشعب صحيه ولازم حد يلمها فين القضاء العالي يمحو اسمها اثبت يا قضاء وجودك وحفر قبرها الشعب هيبارك خطواتك كلها.
– هي الحريه في نظرك ان الواحد يقلع هدومه .. المعني الواسع للحريه ان كل واحد يعمل اللي هو عايزه وفي اى وقت وفي اي مكان .. لكن لازم تكون فيه روابط وحدود للحريه دي وده اللي بيحدده دينا واخلاقنا وتربيتنا … يعني مينفعش مثلا اجي اكسر عربيتك واقول انا حر .. دي مش الحريه اللي كان عايزها الشعب .. ربنا يهديكي
– انتى للأسف باللى انتى عملتيه ده شوهتي صورة كل بنت مصرية و كل بنت عربية اصلا
– مش هاكلمك على حرام و حلال انما هاكلمك ان مالكيش فيه وجهة نظر تستحق انها تتفهم انتى فهمتي الحرية غلط جدا الحرية ان البنت تقدر تحافظ على نفسها و تكون امينه على نفسها … الحرية انك تعرفى ان جسمك شئ غالى مش بالسهل انه ينكشف لاى حد الحرية انك تكوني رقيبة على نفسك عشان ماتسمحيش لحد انه يفكرك باللى عليكي انك تعمليه للأسف انتى فهمتي الفن غلط و الحرية غلط لان تصرفك من غير قضية و لا مضمون.
أما عن رد فعل علياء فقد قامت بعمل صفحة لها على الفيس بوك باسمها لتنادي بحرية المرأة، وبكل بجاحة دخلت على صفحة حملة إعدامها وكتبت اللينك، وكتبت في صفحتها” أنا علشان اوصل الحرية كل يوم هنزل لي صور على الصفحة الرسمية دى وعلى كل مكان وهوصل الحرية زي ما انا شايفه”، وأضافت قائلة: انني أملك الحق ان أعيش بحرية في أي مكان في العالم .. كما انني أشعر بقمة السعادة حين أكون حرة .
وعلى جانب آخر تقدم أعضاء الائتلاف العام لخريجى الحقوق والشريعة صباح اليوم الخميس، ببلاغ للنائب العام يحمل رقم 10748 ضد علياء ماجد المهدى الطالبة بكلية الإعلام بالجامعة الأمريكية، وعبد الكريم نبيل سليمان وشهرته “كريم عامر”، لنشرهما صورا عارية خاصة بهما على مدونة تحمل اسم “مذكرات ثائرة”.
من جانبه، قال أحمد يحيى المنسق العام للائتلاف إن البلاغ المقدم طالب بتطبيق الحد الشرعى على كريم وعلياء ليكونا عبرة لغيرهما، وللمحافظة على صورة الثورة، مضيفا أن الائتلاف يطالب بسرعة تحريك الدعوة الجنائية بتهمة التحريض على الفسق والفجور وازدراء الأديان والتى يعاقب عليها بالمادة 98 عقوبات.
وكانت علياء قد كتبت مدافعة علن فعلتها على مدونتها التي سمتها ”مذكرات ثائرة” بصورتها وتحتها كتبت مستبقة أي انتقاد: ”حاكموا الموديلز (العارضات أجسادهن أمام الرسامين) العراة الذين عملوا في كلية الفنون الجميلة حتى أوائل السبعينات وأخفوا كتب الفن وكسروا التماثيل العارية الأثرية، ثم اخلعوا ملابسكم و انظروا إلى أنفسكم في المرآة واحرقوا أجسادكم التي تحتقروها لتتخلصوا من عقدكم الجنسية إلى الأبد قبل أن توجهوا لي إهاناتكم العنصرية أو تنكروا حريتي في التعبير”.
ومن جانبها نفت ”حركة شباب 6 أبريل” عبر صفحتها على فيس بوك الثلاثاء ما سمته ”أكاذيب على وجود عضوة في الحركة تنشر صوراً لها عارية، وهى المدعوة علياء المهدي ” مؤكدة أن علياء ”ليست ولم تكن يوما عضوة في الحركة” ، وهو ما أكدت عليه الفتاة أيضا في تغريدة لها في وقت لاحق من مساء الثلاثاء.
والآن جاء الدور عليك : ماذا كان رد فعلك بعدما عرفت بما فعلته علياء ؟!

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...